Snatteri

Håller just nu på med ett arbete i Affärsjuridiken som handlar om snatteri. Jag och en klasskompis skall skriva lite allmänt om snatteri och om några fall som tagits upp i rätten.

Nu när jag sitter och läser om detta kommer jag att tänkta på när jag var runt 15 år. Oj vad vi snattade då. Kan inte förstå att man snattade så mycket. Det var allt möjligt från pennor till cider, på den tiden drack man inte öl. Det är helt sjukt att vi aldrig åkte fast.

En helt vanlig dag efter skolan kunde man fara in till stan och snatta varor för säkert närmare 100 euro (500mk som det var på den tiden) om det var en toppen dag och man var på extremt bra humör. Nu idag vågar jag knappt ta en godis ur lösviktssortimentet. Eller jo det gör jag nog. Men där går gränsen.

Jag vet inte om vi snattade för att det var roligt och gav kickar eller om det var för att man var fattig och inte hade råd att köpa det man ville ha. Självklart måste det vart för att man var tuff när man gjorde det. För så mycket onödigt som vi snattade vet jag att jag inte hade gått och köpt om jag hade haft pengar.

I massa olika artiklar om snatteri på nätet kan man läsa om flera15-17 åringar som snattar och åker fast. Det är riktigt tragiskt att folk gör detta. Butikerna förlorar massor pågrund av snatteri och det leder till att de höjer priserna på varorna. Enligt statistiken är det tyvärr flest kvinnor som snattar. Jag kan hålla med där. Vad jag minns så var vi bara tjejer i gänget som åkte in på våra "rundor".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0