Alkohol och bilkörning- Nej tack!

Att de är 0,5 promilli på Åland som är gränsen för rattfylla tycker jag är väldigt högt. Det betyder att man kan ta ca 1-2 öl och köra bil. 1-2 öl för mycket. De ska vara nolltolerans tycker jag. De skulle minska fyllekörning en hel del tror jag. Av egen erfarenhet och av andra så är det svårt att bara ta en öl. Det blir ofta fler. Har man tagit bilen till ett ställe för att ta en öl så är det stor risk att man tar en till och kör hem endå. Det förstår jag verkligen inte hur de tänker då.

Jag stöter på en person rätt ofta som gör så. Han/hon tar bilen till ett ställe och tar en eller två öl. Sen kör han/hon hem. Ibland kommer han/hon tillbaka senare på dagen och tar en till öl. Det blir alltså att han/hon tagit 2 öl under dagen. Jag förstår inte varför han/hon gör så. Nu har han/hon blivit av med körkortet igen och det tycker jag är helt rätt. Rätt åt han/hon snarare. De är dessutom andra gången. Man har inget i en bil att göra om man dricker öl. Alkolås, ja tack! De kan tyckas att man kan säga åt personen men jag tycker inte det är mitt ansvar. Okej om det skulle vara en gång. Då skulle jag kunna säga: Har inte du druckit öl? Då kanske du inte ska köra hem. Men personen i fråga gör det här i princip varje dag under sommarmånaderna. Vi kan inte stå ansvariga för den händelsen. De är han/hon som måste göra det själv. Inte heller de som säljer öl kan göra det. Bara personen i fråga eller de i hans närhet.

Det är så jävla dåligt av den här människan! Han/hon sätter inte bara sitt eget liv i fara utan även andras då han/hon beger sig ut på vägarna dagligen i fyllan.


Kommentarer
Postat av: mia

VEM???!!! PEKA UUUUT!!! Haha, nej jag skojade bara.

Ja nej usch jag hatar fyllekörning. Man tänker inte på att folk gör sånt dumt när man är ute och går eller kör t.ex. men undrar hur många fyllon man möter i trafiken eg. Usch!

2009-05-23 @ 18:01:12
URL: http://mollyn.blogg.se/
Postat av: Cilla

Om det är den jag tror det är... ;) så är den officiella storyn att personen ifråga åkte fast i en vanlig kontroll där de noterade att personens bil var obesiktad. Den inofficiella storyn bygger på då polisen kände en alkohol lukt och tog ett blåsprov. Den visade lite över än vad man får ha så det är misstänkt att personen ifråga körde bakfull. Men att personen ifråga även denna gång hamnade till sjukhuset för att ta blodprov.



Vet ej hur det slutade men hoppas fan på att personen blir av med kortet för gott. För den lär sig inte föränn någonting riktigt händer, typ kör över någon annan.

2009-05-23 @ 18:48:57
URL: http://cillam.wordpress.com/
Postat av: Lina

Jo den storyn hörde jag också Cilla. Hoppas verkligen han inte får tillbaka det!

2009-05-24 @ 10:50:54
URL: http://linaramone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0